fbpx

A szilárd alapok: Üzleti terv készítése a sikeres Facebook hirdetésekért

Névtelen terv (1)

Sok kisvállalkozó gondolja úgy, hogy ahhoz, hogy láthatóvá váljon a piacon és több ügyfelet szerezzen, elég lesz néhány hirdetés. Azonban előbb – utóbb rá kell ébrednie, hogyha nincs a hirdetések mögött egy stratégia, akkor nem fog működni. Sokan azt a nézetet vallják, hogy minden a marketing tervvel kezdődik, én viszont úgy gondolom, hogy a legelső lépés, egy üzleti terv elkészítése, amelynek természetesen része a marketing terv is.

Miért gondolom ezt? Mik azok a folyamatok, amelyek részei egy üzleti tervnek?

Pozícionálás

A pozícionálás olyannyira fontos egy vállalkozás működése szempontjából, hogyha nem különbözteted meg magad a versenytársaidtól, ha nincs egy USP-d, azaz egyedi terméktulajdonságod, akkor nem marad más megkülönböztető jelzés az ügyfélnek, mint az ár. Árban viszont mindig van, aki olcsóbb, így a vállalkozásod fönnmaradása is múlhat rajta.

A USP- nek arra kell fókuszálnia, ami a célközönséged számára meghatározó, de a versenytársaid még nem ismerték föl. Keress egy olyan piaci rést, amit még senki más nem töltött be.

Például létezik hazai fronton a My Bulldog Shop nevű kutyaápolási oldal, amelynek az az egyedi USP-je, hogy termékeik teljesen vegyszermentesek és természetesek. Magyari Detti, az ötlet feltalálója saját magán teszteli le először a kutyaápolási termékeket, mondván, ha az ő bőrére nincs allergizáló hatással, akkor a kutyusoknak is nyugodt szívvel ajánlja.

Piackutatás

A hatékony piackutatás alapvető elem az üzleti terv részeként, hiszen meg kell ismernünk azokat a szereplőket, akik jelen vannak a piacunkon: célcsoport, versenytársak, beszállítók, egyéb szereplők.

Amikor a célcsoportunkat próbáljuk megismerni, akkor arra kell gondolnunk, hogy vajon melyek lehetnek a célcsoportunk problémái, amire a mi szolgáltatásunk megoldást tud kínálni. Megismerheted, hogy arra az ötletre, amit Te kitaláltál, egyáltalán van e kereslet. De milyen lehetőségek léteznek?

    • Kérdőíves felmérés: a Google űrlapkészítője is alkalmas erre, de számos ingyenes kérdőívkészítő program is elérhető. A kérdőíveket azután föl lehet tölteni releváns csoportokba.

    • Interjúk: ahol két személy van jelen és előre elkészített kérdéssor alapján halad a beszélgetés.

    • Fókuszcsoportos interjú: itt több személlyel történik az interjú, valamilyen közös jellemvonás alapján csoportosítva.

    • Online analitikai eszközök használata: például a Google Analytics 4, ami részletes információkkal szolgál például a weboldalunkon járók szokásairól.

    • Versenytárselemzés: figyelemmel követjük a konkurensek weboldalait, közösségi média oldalait, marketing stratégiáját, szolgáltatásait, milyen kulcsszavakra keresnek látogatókat.

Szolgáltatások

Ha föltérképezted, hogy melyek azok a problémák, amelyekre a célcsoportod keresi a megoldást, akkor tudsz olyan szolgáltatásokat kifejleszteni, amelyek hozzásegítik a célcsoportot a megoldáshoz.

A szolgáltatásaidat úgy kell összeállítanod, hogy egy úgynevezett termékpiramist építs föl. Miért van erre szükség? Mert csak így tudod elérni, hogy minél több bevétele legyen a vállalkozásodnak.

Példa termékpiramisra:

    1. Blogcikket írok.
    2. Aki elolvasta a blogcikket, készítek egy ingyenes csaliterméket.
    3. Aki letöltötte a csalit, ajánlok egy alacsony áras belépőterméket.
    4. Aki megvette a belépőtermékem, fölajánlom a főtermékem.
    5. Upsell ajánlat: egy olyan drágább szolgáltatás, aminek segítségével az ügyfél gyorsabban, könnyebben eléri a vágyait, megoldja a problémáját.

Pénzügyi tervezés

Fontos része az üzleti tervnek a pénzügyi tervezés, ami magába foglalja a bevételek és kiadások tervezését. Az első, amit tisztáznod kell magadban, hogy mennyi éves nettó árbevételt szeretnél elérni. Ezt oszd le havi szintre.

Ahhoz, hogy elérd ezt a bevételt, mennyi munkaórát kell dolgoznod hetente, havonta. Illetve meg lehet közelíteni fordítva is a dolgot, mennyi az a munkaóra, amit el tudsz vállalni. Ehhez mennyi ügyfelet kell kiszolgálnod.

Ha végeztél azzal, hogy meghatároztad a tervezett bevételt, a munkaórák szükséges idejét és a leendő ügyfelek számát, akkor írj össze minden olyan fix és változó költséget, ami érinti a vállalkozásodat. Például: adó, könyvelői díj, rezsiköltség, marketingdíj…

Az így kalkulált bevételből vond le a költségeket, ezáltal nézd meg, hogy kijön e a matek, megéri e csinálni a tevékenységet.

Működési tervezés

A működési terv arra ad választ, hogy hogyan működik majd a vállalkozás a mindennapokban. Hogy néz ki egy munkanap, ki mivel foglalkozik. Attól a pillanattól kezdve, hogy az ügyfél felkeresett és megkötöttétek az üzletet, hogyan történik az ő kiszolgálása.

Marketing tervezés

Mivel most a facebook hirdetések szemszögéből vizsgáljuk meg a folyamatokat, így a marketing tervezés részt külön szeretném bemutatni. Kattints ide: Ingyenes Facebook hirdetési útmutató marketing terved részeként

Az üzleti terv tehát nem csupán egy dokumentum, hanem egy olyan folyamat, amelynek célja a vállalkozás hosszú távú sikerének elősegítése. Ez az alapja mindennek, beleértve a hatékony hirdetési stratégiát is.

Kövess itt is!